torsdag 2 augusti 2012

Kycklingwok med sweet chili

Jag gjorde denna rätt för första gången, och den blev mycket lyckad. Maten är beräknad till ca fyra personer.

Börja med att  skära två kycklingfiléer i mindre bitar. Värm upp olja i en stekpanna, på medelvärme. Stek kycklingen långsamt.
Skär en lök i ganska stora skivor och lägg i stekpannan med kycklingen.
Här kan det vara läge att sätta på jasminris i en kastrull.
När kycklingen är genomstekt, tillsätta en grön paprika samt två röda paprikor i större skivor.

Stek långsamt så det inte blir bränt.

























När löken och paprikorna blivit mjuka tillsatte jag en liten burk (260g)  med konserverade ananasringar som jag skärt i bitar, spadet åkte också i stekpannan. Två msk chilisås och en msk koncentrerad hönsbuljong hälldes sedan i.


Medan det puttrade med ett lock över blandade jag 1 msk soja, 1 msk vitvinsvinäger och två tsk majsena i en liten skål.































Blandningen rörde jag ner i woken som fick sjuda tills riset var klart.




















Jag kokade även äggnudlar som tillbehör. Ett tips är att röra ner nudlarna i stekpannan, i woken innan servering.




















Kycklingwok med sweet chili. serverad med grönsallad,
jasminris och äggnudlar. Smaklig måltid!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar