söndag 8 april 2012

Smörgåstårta a la Påsk

Till påskmiddagen vi ska på har jag gjort en smörgåstårta att ta med.

Kan tillägga att smörgåstårta är bland det roligaste att göra i matväg.
Jag gör gärna på beställning om man vill ha ;)

Den här tårtan är en blandning av olika recept samt eget påhitt.
Den blev ganska stor, till ca 8 - 10 personer.

Dagen innan tårtan skall ätas gör man tårtan med fyllning och ett lager röra uppe på och runtom. Dagen efter lägger man på dekorationen.
















Ingredienser




Börja med att koka 6 ägg som skall svalna innan man börjar.

Fyllning

2 kokta ägg
2 burkar räkor
4 dl majonäs
4 dl grekisk matyogurth
8 msk naturell färskost, Philadelphia
Klippt gräslök
2 msk pressad citron

Det är ungefär vad jag hade i fyllningen.





















Blanda och smaka av.

Citronen gör verkligen att röran blir supergod!

Gör samtidigt röran som skall vara på och runtom tårtan i en egen bunke.

300 g naturell färskost, Philadelphia
2 dl majonäs
En skvätt gräddfil
Klippt gräslök


Tårtan

Jag valde polarkaka som bröd, annars kan man ta landgång, rostbröd eller nått annat gott.
Den här tårtan gjorde jag i en plastform med lock, annars kan man också göra i folieformar som man köper på affärn.




Jag började med att lägga krispsallad i botten, under brödet.




































Sedan la jag tre lager med bröd och fyllning mellan detta.



























Längst uppe och runtom på kanterna la jag ett lager av den andra smeten, ca hälften.
På med lock och in i kylskåpet under natten.
Resten av smeten sparade jag.








Dagen efter började jag skär och hacka dekorationen.
Sedan la jag ett till lager med smet och började dekorera.
Man kan dekorera lite hur man vill.





Dekoration

Kokt ägg
Kallrökt lax
Herrgårdsost
Röd stenbitsrom
Citron
Dill
Persilja
Kräftstjärtar
Rädisor
Gurka
Röda vindruvor
Mini Plommontomater







En färdig mumsig smörgåstårta!

1 kommentar:

  1. SUPERGOD!!!! :D Tack för biten som Tidde hade med sig hem den räddade frukosten på måndagen! ;)

    SvaraRadera