tisdag 11 september 2012

Vitlöksmarinerad oxfile m skivad ugnspotatis

En riktigt höjdare på en mysig helgkväll :)
Receptet räckte till 3 stora portioner.


  • 5 bakpotatisar
  • 600 g oxfile, mittbiten
  • rapsolja
  • salt och peppar

  • 75 g smör
  • 3 vitlöksklyftor
  • 2 msk persilja
  • 10 droppar worcestershiresås

Jag började med att bryna oxfilén rúntom i stekpannan, tillsammans med salt och peppar.




















Potatisarna putsade jag och skivade tunt.

























Skivorna stektes i omgångar i olja, salt och peppar tills de fått en fin stekyta.

 
Sen lades dom i ugnsform.
Potatisen och köttet ställde jag in i ugnen som var värmd till 150 grader och satte i en termometer, som visar 60 grader när köttet är mediumstekt.
Det tar ca 40 minuter. Men här får man hålla lite koll själv, beroende på hur rött kött man vill ha. Alternativt kan man sätta in potatisen lite före om man vill vara säker på att den skall bli klar.


Medan maten var i ugnen gjorde jag vitlökssmör. Jag blandade smöret, vitlöken och persiljan.


 
Lättast är om man tar fram smöret lite innan så att det blir lättare att mosa.



När köttet och potatisen var klar tog jag ut formen och lät köttet vila i 5 minuter. Sedan skivade jag köttet, la i formen och bredde på vitlökssmöret.


 
 
 
 
 
Sen skjuts in i ugnen tills smöret var smält

Vi prövade en BBQ sås. Den var god!
 
 

 










 
Serveringsförslag:
Gräddsås, Santa Marias BBQ sås, grönsallad, smör och bröd.
Samt ett glas rött vin.
 
 
Smaklig måltid :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar