söndag 8 april 2012

Årets första grillning!

Det blev en mycket mumsig start på årets grillning!
Grillat kött, det är grejer det.
Sen är jag supersvag för tzatziki, vilken jag gjorde själv för första gången :)

Jag började med att lägga maten i marinad några timmar innan.
Vi grillade hel fläskfile i folie, kycklingspett, majskolvar samt grönsaksspett.

Marinad till köttet

  • Olivolja
  • Soja
  • Nymalen svartpeppar
  • Flingsalt
  • Jamie Oliver Chilli Salt
  • Massor av vitlök
  • Chili Explosion
  • Grillkrydda


En mycket god krydda med rökig smak




















Blanda allt, lägg kött och marinad i en plastpåse.


Marinad till grönsaker

Jag brukar göra egen marinad till grönsakerna. Som inte innehåller soja, då jag vill ha grönsaksmarinaden lite mildare med mer smak av exempelvis vitlök med mera.

  • Olivolja
  • Nymalen svartpeppar
  • Flingsalt
  • Massa vitlök
Blanda i plastpåse med grönsakerna.





















Jag tycker det är bäst att marinera i påsar.



Fläskfilen snittade vi, rullade in i folie med lite av marinaden.
Grilltiden är ca en timme.


Jimmy grillar



















Tzatziki

Tzatzikin gjorde jag efter det här receptet, http://www.tasteline.com/recept/tzatziki



Gröper ur gurkan

















Den vart verkligen supergod!
















En middag för två ;)



Vi tog fram de största tallrikarna, pizzatallrikar ;)
Kan säga att vi svullade i oss ganska rejält!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar