onsdag 4 april 2012

Köttbullar

Igår gjorde Jimmy köttbullar.
Hos oss så lagar vi ungefär lika mycket mat (fast nu ljög jag nog lite, sista tiden har jimmy lagat mest), så det kommer bli mycket inlägg som handlar om maten Jimmy lagar också.

Vi har en lite taktik här hemma och det är att försöka äta samma mat två dagar i rad, vilket betyder att man spar pengar och tid, för man behöver inte handla lika mycket olika ingredienser samt att man bara behöver laga mat varannan dag  ;)

För att inte tröttna på maten, vilket jag lätt kan göra om jag äter den för ofta (iaf vissa maträtter),
så kan man variera tillbehören. Vilket jag skriver om nedan.

Igår rullade i alla fall Jimmy köttbullar.

Smeten för ganska många köttbullar

Blanda följande i en stor bunke
  • 1600 g köttfärs
  •  2 ägg
  • 2 dl vispgrädde
  • salt, peppar  
  • 1 gul lök 

  • Santa Maria Chili Explosion


Rulla --->  Stek

Tips från kocken vid rullning:

"Blöt händerna med ljummet vatten med jämna mellanrum så fastnar inte köttfärsen på händerna".

Stek tills det är klart.



Det blev ganska många köttbullar





 Serveringsförslag

Spagetti
Isbergssallad
Ketchup
Nymalen svartpeppar




Dag två så gjorde jag ris och en gräddsås till köttbullarna. Riset kokade jag enligt anvisningar på paketet. Medan riset kokade gjorde jag såsen i en stekpanna. När såsen kokat upp la jag i gårdagens köttbullar som fick koka med i några minuter så de blev varma.

Gräddsås

Jag hällde i ca 6 dl Milda matgrädde (den tjocka med lila/rosa förpackning) i en varm stekpanna. Blandade med några matskedar soja, grillkrydda, färskmalen svartpeppar, chili explosiv och salt. Rörde ihop och kokade upp.





                                              Serverades med lingonsylt, saltgurka och isbergssallad.




Sen kan man frysa in resten av bullarna. Bra att ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar