måndag 2 april 2012

Lasagne

Igår gjorde jag lasagne, som skulle bli extra god.
Det blev den.
Slemmig och mättande, precis som en lasagne ska vara ;)

Köttfärssåsen
Jag började med att fräsa 1 lök och ca 4 vitlöksklyftor (det är gott att skära vitlöken i mindre bitar) i stekpannan. Eftersom jag var väldigt hungrig och lite lat så började jag med tomatsåsen i en kastrull brevid för att köttfärssåsen skulle bli klar snabbare.
   Medan löken stekte hällde jag i 2 paket finkrossade tomater i kastrullen som jag kokade upp med salt, peppar och paprikapulver. När löken och vitlöken fräst klart så hällde jag det i tomatsåsen.
   Därefter stekte jag ett paket köttfärs som jag sedan hällde i tomatsåsen. Jag avslutade med att krydda rikligt med Oregano (godast med färsk) samt lite extra vitlök. Mumma!

Ostsåsen

Det som är bra när man skall göra oståsen till lasagnen att recept på den alltid finns på lasagneplattornas paket :) Jag gjorde dubbel sats med sås, bara för att vara säker på att den skulle räcka. Inte vill man ha en torr lasagne, ICKE!

Började med 4 msk flytande margarin som jag smälte i en kastrull, det vispade jag ut med ca 1,5 dl mjöl, lite i taget som jag varvade med mjölk vartefter. Viktigt att man tar lite mjöl och mjölk i taget så det inte blir klumpar. Sen i med resten av mjölken som blev totalt ca 1,5 L. Det är inte så noga, beror på hur tjocka man vill ha såsen.
    Viktigt är att man vispar under hela tiden, ända tills såsen har kokat upp, annars bränns det lätt. Det gör det nästan alltid litegran ändå ;)

När såsen kokat upp tog jag av den från plattan och rörde då och då. Smaksatte med salt, vitpeppar och ca 400 g riven mozzarellaost. Mumma!

Tillverkning av lasagnen

Jag prövade för första gången att använda färska lasagneplattor och det var mycket godare än de vanliga.



ICAs färska lasagneplattor



Jag började med att täcka botten på ugnsformen med köttfärssås, sen ett lager med ostsås. På det la jag plattor.
   Sen varvar man såser och plattor i den ordningen till formen är nästan fylld. Avsluta alltid med sås. Det är bra att ha en liten bit till kanten så slipper lasagnen rinna över när den gräddas.
Längst upp la jag mycket riven parmesanost (köpte en hel ost som jag  rev själv) och tomatskivor.

Sen skjuts in i ugnen!

De färska plattorna tar endast 20 min i ugnen på ca 250 grader. Det står på lasagneplatts-paketet hur länge man ska grädda.  För att få en lagom mumsig yta på lasagnen la jag över folie under de första 15 min, sen tog jag bort den och satte på grillen i ugnen. Lite halvbränd ost är gott!




Färdig



Till lasagnen åt vi grönsallad samt baguetter som vi värmt i ugnen.




ICAs minbaguetter, finns med vitlökssmak också


Ett måste till lasagne är att strö på lite örtsalt, flingsalt och färskmalen svartpeppar innan man äter.





Smaklig måltid!



Tips:

Om man vill värma lasagnen dagen efter i ex matlåda, slå i lite mjölk. Det gör att lasagnen inte blir så torr, vilket den kan bli om man värmer dagen efter.


Eftersom jag startade bloggen efter jag gjorde denna mat så kommer jag inte exakt ihåg mängden köttfärs, men det blev iaf två mellanstora lasagner som räckte till 4 portioner. Och då talar vi rejäla matportioner, och inte "knytnävsupplägget" eller tallriksmodellen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar